Nieuws — Lesstof — Pengo — Projecten — Console API — Links
© 2002-2003, Joost Ronkes Agerbeek
Ik heb wat oefeningen online gezet zodat je kunt oefenen voor het praktijkgedeelte van de toets.
Om alle onduidelijkheid weg te nemen, heb ik wat links toegevoegd aan de begrippen in de lesstof. Hopelijk maakt dit het voor jullie wat makkelijker bij het leren.
De projectopdracht van Vortex staat online. Veel plezier. :-)
De Pengo-gallerie is uitgebreid met de Pengo van Kim Olislaegers. Kim is hiermee het eerste meisje in de gallerie. :-)
De Pengo-gallerie is uitgebreid met de Pengo van Jorn Visser. Bovendien is er een nieuwe versie van de Pengo van Jan Middelkoop.
Het is zover! De Pengo-lessen zijn afgelopen dus het hoog tijd voor een Pengo-gallerie. In de woorden van Joost: woei!™ ;-)
De resultaten die je behaalt met Pengo bepalen in welke projectgroep je komt te zitten tijdens het Programmeren 2-project. Ik kijk dus alle Pengo's na en degene die het beste resultaat hebben geleverd komen bij elkaar in de groep en degene die het slechtste (oftewel geen) resultaat hebben geleverd komen bij elkaar in de groep. Zorg dus dat je Pengo zo goed mogelijk maakt; dat vergroot je kansen op een goed resultaat tijdens het project. In de les zal ik hier meer over vertellen.
Ik heb de toegift bij Pengo uitgebreid met een beschrijving hoe je een achtergrondbitmap kan gebruiken bij Pengo, inclusief voorbeeldcode. Leef je uit.
Ik ben begonnen om de lesstof die je voor de komende toets moet weten op de website te zetten. Je kunt dus alvast beginnen met leren. Meer volgt.
Ik heb besloten dat elfde deel van Pengo het laatste deel is. Ik heb de conclusie van die les dus iets aangepast.
Maar niet getreurd! Er is nog een twaalfde deel van Pengo. Ja zeg, is Pengo nou wel af of niet? Jawel, dit deel is een toegift. Op het moment gaat het alleen over geluid, maar ik zal in de loop der tijd meer onderwerpen toevoegen. Suggesties zijn niet welkom, ik kan zelf wel wat verzinnen. ;-)
Het tiende deel van Pengo bevatte twee foutjes. Ten eerste een typfout: HADNLE in plaats van HANDLE. Ten tweede een vergeten parameter bij de functie DrawPlayer. Beide heb ik inmiddels verbeterd.
Het elfde deel van Pengo bevatte een bug. Onder Windows 95/98/Me werd de back buffer niet leeggehaald met nogal lelijke gevolgen. Ik heb onder het kopje back buffer een opmerking toegevoegd waarin dit beschreven staat. De code bevat nu een functieaanroep om de back buffer leeg te halen.
Het elfde deel van de Pengo tutorial staat online.
Het tiende deel van de Pengo tutorial staat online.
Het negende deel van de Pengo tutorial staat online.
Er stond een fout in het achtste deel van de Pengo tutorial waardoor de vijanden van de speler wegliepen. :-/ Ik heb een paar <-tekens verandert in >-tekens en andersom en nu werkt alles weer zoals het moet.
Ik heb ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om (eindelijk) de link naar de Console API in het eerste deel van de Pengo tutorial te repareren.
Het achtste deel van de Pengo tutorial staat online. Sjonge, was me dat een werk zeg. :-s
Nu ik Pengo zo ver heb dat alle elementen van het spel aanwezig zijn, kan ik de tutorials schrijven die laten zien hoe je Pengo omzet naar Windows. En dat betekent, jawel, graphics! Als één van jullie het leuk vindt om de graphics voor Pengo te maken, stuur mij dan even een mailtje. Ik kan je dan vertellen waar je bitmaps aan moeten voldoen.
Het zevende deel van de Pengo tutorial staat online.
Het zesde deel van de Pengo tutorial staat online. Sjonge jonge, was dat even een werk zeg...
Ik heb de presentatie toegevoegd aan de downloads-sectie van het vierde deel van Pengo. Ik heb meteen wat typefouten gehaald uit de presentatie bij het tweede deel van Pengo.
Het vijfde deel van de Pengo tutorial staat online.
Alexander Geleijns heeft een level editor geschreven voor Pengo. Deze heb ik toegevoegd aan de download-secties van de betreffende delen van de tutorial. En zeg nu allemaal: 'Dank je, Alex.' ;-)
In het vierde deel van Pengo stond een foutje: DrawPlayer moest ClearPlayer zijn. Ik heb het verbeterd.
Verder liep de game loop uit het eerste deel van Pengo bij sommige mensen vast. Dit heeft iets te maken met PeekVirtualKey. Ik weet niet wat er precies mis gaat, maar ik heb de code vervangen door de constructie die ook in de presentatie van die les staat en dat lost het probleem op.
Het vierde deel van de Pengo tutorial staat online.
Ik heb de titels van Pengo delen 2 en 3 verbeterd en de link naar de stijlregels werkt weer. De stijlregels staan nog wel op de oude pagina. De lijst met Pengo tutorials is nu genummerd.
Als ik toch bezig ben, kan ik net zo goed Pengo, deel 3 online zetten. :-) Geen presentatie dit keer, want er is geen nieuwe stof die ik moet uitleggen. Het voorbeeld volgt nog.
Enkele functies van de Console API bevatten memory leaks, dus dat probleem heb ik even opgelost. Met dank aan Jan Middelkoop voor het melden van deze bug.
Ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de broncode van de Console API te uploaden. Elke IDE heeft nu zijn eigen broncode, inclusief projectbestand.
Het tweede deel van de Pengo tutorial staat nu online.
De links die bij Pengo, deel 1 onder downloads staan, waren dood. Ik heb ze nieuw leven ingeblazen en de aangegeven bestandsgroottes gecorrigeerd.
Ik heb het ontwerp van de website aangepast. Nog niet alle inhoud van de oude website is overgezet. Totdat dat gebeurd is, kun je de oude website vinden op www.ronkes.nl/oldprogrammeren.