Nieuws — Lesstof — Pengo — Projecten — Console API — Links
Lesstof © 2002-2003, Joost Ronkes Agerbeek
Een enumeration is een opsomming van namen die je aan bepaalde waarden geeft. Deze namen bevorderen de leesbaarheid van je programma, maar de compiler vertaald ze terug naar de onderliggende getallen. Met een enum maak je een nieuw datatype dat je kunt gebruiken om variabelen van dat type aan te maken.
In het volgende voorbeeld zie je een structure met persoonsgegevens. Let vooral op de manier waarop geslacht en nationaliteit opgeslagen worden.
struct Person { // naam string Name; // geboortejaar int BirthYear; // geslacht (0 = man, 1 = vrouw) int Gender; // nationaliteit (0 = Nederlands, 1 = Marokkaans, 2 = Turks, 3 = Surinaams) int Nationality; };
Op deze manier moet je onthouden dat 0 staat voor man, 1 staat voor vrouw en dat 0 staat voor Nederlands, 1 voor Marokkaans enzovoort. Met een enum kunnen we dat netter oplossen.
enum Gender { Male, Female }; enum Nationality { Dutch, Maroccan, Turkish, Surinamese }; struct Person { // naam string Name; // geboortejaar int BirthYear; // geslacht Gender Gender; // nationaliteit Nationality Nationality; };
Je kunt nu op de volgende manier een persoon aanmaken.
#include "Person.h" void main() { // maak een nieuwe persoon aan Person myPerson; myPerson.Name = "John Doe"; myPerson.BirthYear = 1984; myPerson.Gender = Male; myPerson.Nationality = Surinamese; }